Tourism in the world / Linking words and perusasive resources – Atividade 1 - 21/01/2021

PERSUASIVE ESTRATEGIES

Disponível em: http://www.readwritethink.org/classroom-resources/lesson-plans/convince-developing-persuasive-writing-56.html    Acesso em 11 de nov. de 2020.


Os textos persuasivos tem como objetivo principal convencer o leitor, ou seja, induz o receptor a adotar certo comportamento.

Desse modo, a partir de um propósito bem definido, eles utilizam recursos persuasivos e um discurso argumentativo bem convincente. E sem nos dar conta disso, estamos todos os dias lendo textos persuasivos, seja a correspondência, os outdoors, as promoções de lojas, dentre outros.

Disponível em: http://www.readwritethink.org/classroom-resources/lesson-plans/convince-developing-persuasive-writing-56.html    Acesso em 11 de nov. de 2020.

Let’s watch a movie about Brazil!



  1. Read the advertising below. What strategies does the author use to try to persuade you? Read through each strategy and decide whether the author used that strategy by writing YES or NO in the second column. If you write yes, then explain how the author used that strategy. (Leia a propaganda abaixo. Que estratégias o autor usa para tentar persuadi-lo? Leia cada estratégia e decida se o autor usou essa estratégia escrevendo YES ou NO na segunda coluna. Se escrever sim, explique como o autor usou essa estratégia.)

Disponível em: https://www.vaultcommunications.com/work/Vault-work/gate-1-travel/  Acesso em 11 de nov. de 2020.

Disponível em: http://www.readwritethink.org/files/resources/lesson_images/lesson56/homework2.pdf Acesso em 11 de nov. de 2020.

Linking Words (words of transition, transitional words ou connectors) são palavras da língua inglesa que possuem a função de estabelecer ligação entre as frases. Ou seja, é papel dessas palavras dar coerência e coesão textual em uma mesma oração. No português, é o que chamamos de conjunção.

As linking words de adição são utilizadas no intuito de acrescentar informações. Exemplos:

  • He is handsome, gentle ANDpolite.
  • BESIDESgentle, he is polite and handsome.
  • IN ADDITION TOgentle, he is handsome and polite.

As linking words de sequência são utilizadas para dar continuidade a um evento. Exemplos: 

  • We have to consider the existence of the racism, THENthe importance to human race survivors.
  • I trained hard the whole month. AS A RESULT, I won the contest.
  • AFTERhe studying so hard, he passed the test.

Os conectivos de contraste são utilizados para estabelecer oposição entre as frases. Exemplos: 

  • He is handsome e nice, BUThe doesn’t like animals.
  • He is nice and gentle. HOWEVER, I don’t like him.
  • ALTHOUGH I don’t have a lot of money, I want to buy a motocycle.
  • DESPITE his behavior, he is very intelligent.

 As linking words de causa e consequência são utilizadas em situações em que há causa e efeito, ação e reação. 

   Exemplos:

  • You studied a lot. SO, you got a better grade.
  • I don’t have flair. THUS,I can’t sing.
  • I’ve worked too hard this last two weeks. THEREFORE, I deserve a good vacation.

Disponível em: https://www.educamaisbrasil.com.br/enem/ingles/linking-words   Acesso em 10 de nov. de 2020.

Tourism is a growing industry in Brazil, which receives some three million foreign visitors a year. HOWEVER, Brazilians visiting abroad spend significantly more money than do foreigners visiting Brazil;(…) Most tourists in Brazil travel to Rio de Janeiro AND other easily accessible sites that are in or around urban centres with well-established hospitality industries. Salvador and other parts of Bahia are major tourist attractions and increasing numbers of vacationers

are visiting other coastal areas of the Northeast. (…)

The larger Brazilian cities have a wide range of accommodations, BUT most luxury hotels are in Rio de Janeiro, and there are some large spas, hotels, and resorts in the Minas Gerais highlands and at Iguaçu Falls.(…) A growing number of Brazilians travel throughout the country by automobile and aircraft during vacations.

Disponível em: https://www.britannica.com/place/Brazil/Tourism Acesso em 11 de nov. de 2020.

2. Identifique o valor semântico (adição, contraste, condição, oposição, dentre outros) dos conectivos nas orações a seguir:

a) HOWEVER, Brazilians visiting abroad spend significantly more money than do foreigners visiting Brazil;

b) Most tourists in Brazil travel to Rio de JaneiroAND other easily accessible sites…

c) The larger Brazilian cities have a wide range of accommodations, BUT most luxury hotels are in Rio de Janeiro…

3. All the sentences are wrong. Find the mistakes and correct them. (Todas as sentenças estão erradas. Encontre os erros e corrija-os.)

a) Foreigners visiting Brazil spend more money than Brazilian visiting abroad.

b) Vacationers don’t like to visit the coastal areas of the Northeast.

c) Brazilians don’t travel throughout the country by cars during vacations.

Disponível em: https://www.travelpress.com/subscription/IDEA/161820_110920_ctp/viewer/desktop/  Acesso em 11 de nov. de 2020.

4. Identifique, no texto, o principal argumento apresentado pelo Ministro do Turismo, Gustavo Segura Sancho, a revista Canadian Travel Press.

5. Based on the texts above, it is your time to write a text about your city. You can share your text with your friends. (Baseado nos textos anteriores, é a sua vez de escrever um texto sobre a sua cidade. Você pode compartilhar o seu texto com seus amigos.)

Disponível em https://www.prnewswire.com/news-releases/brazil-launches-new-global-advertising-campaign-163931966.html   Acesso em 11 de nov. de 2020.

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9º ING Atividade 1 Tourism in the world – Linking words and persuasive resources